Jamón vegano
Jelikož letos nečekaně připadl apríl zrovna na 1. dubna, rozhodli jsme se právě tento den trošičku poškádlit naše milované zákazníky a nabídnout jamón, který nikdo dosud nenabídl - jamón vegano.
Založili jsme tedy produkt přímo na home www.jamon.cz a zároveň jsme na zajímavou novinku upozornili na našem facebooku.
Popis produktu obsahoval pasáže, které nikoho nemohli nechat na pochybách (jsme si aspoň mysleli), že se jedná o aprílový žert. Ve specifikaci např. stálo: Jelikož jsou prasata v průběhu svého života krmena pouze vegetariánským jídlem, zejména žaludy, ale také rajčaty, paprikou, lilkem, těstovinami s cuketou, cizrnovou polévkou, pečenou cibulí, bramboráky a melounem, nemají z čeho tvořit masovou tkáň a jejich tělo je tak tvořeno pouze polysacharidy a troškou rostlinných proteinů.
Na facebooku jsme s kamennou tváří ohlásili, že jelikož nám bylo líto unikajících veganských zákazníků, nabízíme nyní konečně i jamón z prasat, která neobsahují maso. Většina reakcí se nesla v přátelském trumfování původního vtipu. Podle jedné fanynky se prý určitě prasátka množí řízkováním atp. Našla se však i fanynka, která nepochopila, že se jedná o vtip a zcela vážně rozumovala, že se jí to celé zdá trošku přitažené za vlasy. Měli jsme již tenkrát zbystřit. Jelikož jsme nechtěli mást naše zákazníky i mimo rámec aprílové šaškárny, stáhli jsme veganský jamón po jednom dni z našeho eshopu a považovali tím celou záležitost za vyřízenou.
Udavač udává
22.4. však najednou zazvoní telefon - Statní veterinární správa. Mají prý udání od nespokojeného spotřebitele, který upozornil na to, že nabízíme vegetariánský jamón z prasat bez obsahu masa a že se mu to zdá divné a že tím podle něho klameme spotřebitele, protože podle něj nic takového s největší pravděpodobností nemůže existovat. Stejnou stížnost prý poslal ještě na ČOI a Zemědělskou potravinářskou inspekci. Ti se nám prý ještě ozvou. Milý pán z veterinární správy se sice do telefonu nápadu bezmasých prasat smál, řekl nám však přesto, že bohužel musí celou věc prověřit, ať se nám to libí či ne. Řekli jsem mu, že se jedná samozřejmě o aprílový vtip a ať vezme rozum do hrsti a nedělá vlny, ale trval na svém, že se celá věc musí prověřit přímo u nás ve skladu.
Čekání na Jamóna
My: Vy si tedy skutečně myslíte, že jsme prodávali za 26 000 Kč jamón z bezmasých prasat?
Inspektor: Ne.
My: Chápete tedy, že se jednalo o aprílový vtip?
Inspektor: Chápu, ale bohužel to musím prověřit.
My: Tak jste to teď prověřil, byl to vtip!
Inspektor: Jenže já to musím prověřit na místě!
My: A co si od té kontroly na místě slibujete?
Inspektor: Nic, ale musím se osobně přesvědčit, že tam nic takového nemáte.
My: A vy myslíte, že existuje nějaká i minimální šance, že bychom tam měli jamón z bezmasých prasat?
Inspektor: Ne, to si nemyslím.
My: Proč teda ta kontrola?
Inspektor: Abych se přesvědčil o tom, že tam nic takového nemáte.
My: Jenže to přeci nic nedokazuje.
Inspektor: Jak to?
My: No protože jestli tam nic takového nemáme teď, neznamená to, že jsme to tam neměli předtím v okamžiku toho udání.
Inspektor: Hm, to je sice pravda, ale já se neumím vrátit do minulosti.
My (poraženě): A kdy bude ta kontrola?
Inspektor: 5.5. a potřebuju, aby tam byl někdo z jednatelů.
My: To je blbý, jeden z nás je zrovna v cizině a druhý na druhém konci republiky. K čemu nás tam potřebujete?
Inspektor: Abyste mi podepsali protokol z té kontroly potvrzující, že ve skladu nemáte ten jamón vegano.
Kontrola
Dnes proběhla kontrola, trvala celkem hodinu a půl. Je třeba říct, že jedinou záchranou v celé absurditě bylo to, že pan inspektor je velice milý pán.
Závěrem bylo v protokolu o kontrole konstatováno, že:
Byla provedena cílená kontrola subjektu na základě podnětu od spotřebitele, týkající se masného výrobku: Jamón vegano, původem ze Španělska, obdržený dne 14.4. Výrobek se ve skladu v době kontroly nenacházel. Dle sdělení majitelů firmy se jedná o smyšlený produkt, který jako aprílový žert umístili na webové stránky firmy. Legislativa nebyla porušena.
Ámen.
PR poučení
Kauza se objevila na Lidovkách i na Vývařovně.
Jednalo se tedy nakonec o důmyslné a kreativní PR, v němž byl každý krok od samého počátku chladnokrevně vypočítán včetně zaslání udání pod smyšleným jménem. Ba ne :-)