» Souboj jamónu se zeleninovým chipsem

Asi bychom museli žít na Marsu, abychom se mohli vyhnout všudypřítomnému kultu krásy a zdravého těla. Ok, být zdravý je fajn a hubený vlastně taky. Jenomže říkejte to někomu, kdo má za sebou desátou dietu a časopisy s novými plavkovými trendy každoročně bez otevření strká do sběru. Protože téma zdraví, hubenost tak nějak i souvisí s naším oborem, rozhodli jsme se i my udělat takový malý srovnávací test. Jak asi dopadlo maso plné tuku proti zelenince?

Chtěli jsme do nutričního boje nasadit jamón, co jinýho byste taky od nás čekali, a něco trochu smysluplnýho. Vyřadit K.O. chlebíček s vlašákem, okoralou vysočinou a vajíčkem by nás nebavilo, přeci jen nejsme sadisti a hledali jsme férovější boj. Klíčem výběru pro nás bylo: malý snack, okamžitě servírovatelný, bez potřeby chlazení, tj. konzumovatelný u táboráku i na kanoi, laskomina k vínu, pivu, šnapsu ….

Takže pokud našeho kandidáta, sušenou masovou delikatesu, pojídají Španělé nejčastěji v barech právě k vínu, u nás jsme z českých hájů nenašli vhodnějšího kandidáta než lokální chipsy, šlágr každé hospody či mejdanu. Kromě mandlí a oliv, které tady prostě běžně neplodí, jsme vlastně na nic dalšího masově rozšířeného vlastně ani nekápli.

A protože test měl být co možná nejlítější, vybrali jsme produkt na vrcholu obliby s jednou spojující ingrediencí. Ano, šlo o zeleninové chipsy Tretter's Řepa & celer s příchutí mořské soli. A jak to celé dopadlo?

Srovnání složení jamónu ibérico a zeleninových chipsů

 Jamón ibérico de cebochipsy Tretter's Řepa & celer
Energetická hodnota ve 100 g 330 kcal 511 kcal
Tuky 21,3 % 38,3 %
- z toho nasycené mastné kyseliny 41,5 % 18,7 %
Uhlohydráty méně než 0,1 % 22,7 %
- z toho cukry méně než 0,1 % 20,5 %
Protein 34,5 % 6,01 %
Vláknina 0,1 % 25,59 %
Sodík 1,16 % 1,87 %

 

Výsledek?

Chipsy jsou sice zeleninové, ale smažení v oleji spolu s vysokým obsahem cukru z nich evidentně dělají větší kalorickou bombu, než bychom čekali. Obsahují možná překvapivě o 17% více tuku než jamón ibérico. Výhodou chipsů je, že mají větší podíl nenasycených mastných kyselin, v celkovém objemu tuků to však znamená, že zatímco jamón obsahuje 8,6% nasycených tuků, obsahují chipsy víceméně srovnatelných 7,2%. Cukr by chipsy nejraději vyškrtly z tabulky, protože ho mají jako v cukřence, zatímco jamón nemá žádný. Výrazně lépe jsou na to chipsy s vlákninou, kterou jamón z pochopitelných důvodů nemá žádnou. Nahrazuje to však super kvalitními proteiny, které se dlouhou proteolýzou při zrání jamónu stávají mnohem stravitelnější než u běžného masa. Podíl sodíku (soli) je v chipsech o více 60% vyšší než u jamónu. A závěr? Z úcty k zeleninovým chipsům nebudeme raději rozmazávat.

pozn. A to jsme navíc z důvodů nedostatečných informací o zeleninových chipsech pominuli otázku vitamínů a minerálů. Jamón totiž obsahuje vitamíny B1, B2, B3, B6, E a vitamíny skupiny D, navíc je přirozeným zdrojem železa, vápníku, fosforu, zinku a hořčíku.