» Španělský týden v Lidlu

Itálie je out

Itálie je out, Francie samozřejmě taky. To pochopil i pan Lidl a už poněkolikáté přinesl svým španělskachtivým zákazníkům týden věnovaný španělským produktům geniálně nazvaný Španělský týden. 

Proč si to tu fotíte?

Chtěli jsme se nabídce podívat na zoubek, a vypravili jsme se tak dnes ráno do supermarketu. Nemohli bychom to být my, aby nás hned po první fotce nechytil snaživý zaměstnanec za flígr. 
“Proč si to fotíte?” zeptal se. 
“Jen tak,” odpověděli jsme. 
To ho trochu vyděsilo. Zarazil se a přemýšlel.
“To se nesmí,” řekl po chvilce.
“Proč?” zeptali jsme se my bez zbytečného prodlení.
“Protože je to zakázaný,” vysvětlil.
Tím nás samozřejmě dostal. Neřekli jsme ani ň, dofotili jsme si, co jsme chtěli a šli od válu. Pokud by někdo z vás věděl, jaký je právní status tohoto foto-zákazu a jak se proti němu člověk může bránit, má u nás dárek.
Nyní ovšem k samotné nabídce.

Slunce a moře

Všechny produkty jsou baleny pod private labelem Sol&Mar (slunce a moře), což je značka speciálně vytvořená loni Lidlem pro svůj úspěšný projekt španělských týdnů, který v průběhu celého roku jede nejen u nás, ale v celé Evropě. Pod značkou jsou schovány produkty od více než 70 dodavatelů.

Kromě vyložených absurdit (pizza chorizo), zbytečných polotovarů (hotová paella), nabízí Lidl v rámci své akce potraviny, které na první pohledem pro běžného návštěvníka vypadají atraktivně. 

Jamón serrano Gran Reserva - 70 g 34,90 Kč

O nevýhodách krájeného jamónu jsme vás již informovali. Tento jamón je vyráběn gigantickým masokombinátem Noel v katalánské Gironě, která nepatří k tradičním krajům jamónu. Lze proto předpokládat, že je jamón sušen v klimatizovaných skladech. Průmyslové výrobě napovídá i složení, které k masu a soli přidává ještě staré, zdraví nebezpečné známé - dusitan sodný a dusičnan draselný. Při ochutnání je jamón velice slaný s tradiční kožovitou konzistencí krájeného jamónu. Tuk je tuhý s nulovou tendencí k tání při zahřátí. Přesto tento jamón patří rozhodně k tomu lepšímu, co nabízí supermarkety a za cenu 34,90 Kč může představovat pro začátečníka smysluplnou variantu.

Tapas de chorizo - 100 g 34,90 Kč

Tenhle produkt nese všechny známky prodejní arogance a podcenění spotřebitele. Do tváře hned udeří název - tapas de chorizo. Všichni víme, co jsou tapas a všichni víme, co je chorizo. Jaký smysl tedy dává název Tapas de chorizo (tapas(plurál) z choriza)? Je to myšleno tak, že balení skrývá několik tapas z choriza, přičemž jednou “tapa” se zde myslí několik koleček nakrájeného choriza? Nebo je to myšleno jako polotovar pro přípravu tapas z choriza? Pravděpodobně to nebylo myšleno nijak. Bylo jen nutné použít populární slovo tapas a dát ho nějak do souvislosti s obsahem balíčku, v němž je ovšem všechno špatně. I kdyby šlo o dobré chorizo, tak ho výrobce ihned pohřbil tím, že ho nakrájel a nezavakuoval. Chorizo je čerstvé, pokud se nakrájí těsně před podáváním v pokojové teplotě. Na rozdíl od jamónu, který pro některé domácnosti příliš velký nepředstavuje velikost choriza (cca. 300 g) žádný problém pro to, aby si ho lidé mohli koupit celé (případně zavakuovanou půlku). Před měsíci nakrájené kroužky nebudou mít nic z pravého choriza, budou vysušené, okoralé a k ničemu. Nejzvláštnější ale na celém produktu je, že neobsahuje složení. Nevíme, jestli svojí krájenou prezentací spadá mimo zákon, ale faktem je, že kromě názvu produktu se na balení nedočtete nic. 

Alioli

Alioli je majonéza s česnekem (případně s petrželí apod.). Její výroba je otázkou deseti minut, a je proto zbytečné si kupovat Lidl variantu z řepkového oleje. Kvůli tomu jsme si Alioli ale do této recenze nezvolili. Pobavilo nás totiž, že na obalu je vyfocen člověk na španělském trhu s tím, že aby si nikdo nemyslel, že tento člověk je sám Alioli a skrývá se uvnitř obalu, je pod obrázkem zdůrazněno, že se jedná o ilustrační foto.

Další věci

V Lidlu si také můžete koupit chlazenou tortillu, kterou si ovšem velice snadno z brambor, vejce (a papriky) uděláte doma sami. Důležitou součástí nabídky jsou i vína, která na první pohled vypadá rozhodně jako lepší deal než jamón či chorizo. Někdy dokonce až moc.  Za zkoušku určitě stojí katalánské Baturrica Gran reserva za 70 Kč (6 let školené víno) a crianza Vinya Carles za 129 Kč - průměrná cena/výkon je rozhodně o řád výše než u běžného lidlovského portfólia. Čokoládové sušenky za 20 Kč jsme neměli, takže k nim raději nic neřekneme. Působí na nás ale podobně španělským dojmem jako třeba Ostraváček.

Závěr

Ačkoliv to tak možná nevypadá, španělský týden v Lidlu se nám líbí.